Team Motoko reisde eind mei samen met Mr. Clipevents af naar Barcelona om het legendarische OFFF Festival in al haar intensiteit te beleven.
Tijdens het driedaagse OFFF (26-27-28 mei) komen de toppers op het gebied van digitale kunst, vormgeving en bewegend beeld bij elkaar in het Design Museum van Barcelona. Om daar lezingen en workshops te geven aan een paar duizend “vaknerds”.Gevestigde namen in de industrie zoals Aardman, eigenwijze knapen als Mr. Bingo én new kids on the block zoals Morphika presenteren hun visuele hoogstandjes ten aanschouwen van een enthousiast publiek.

OFFF begon in 2001 als het Online Film Flash Festival. In die 15 jaar is het uitgegroeid tot het jaarlijkse main event in Europa op het gebied van grafisch ontwerp, illustratie, film, animatie, motion graphics en visual effects. En al die disciplines worden dan weer toegepast in de autonome kunst, voor reclame en tv, interactive storytelling, installaties en online media. Divers dus.

Het bomvolle hoofdprogramma bestaat uit lezingen, heel veel lezingen. In twee zalen tegelijkertijd worden back-to-back en in hoog tempo prikkelende presentaties gegeven. Doorspekt van eye candy, gifjes-humor en tegelwijsheden speciaal voor creatieven. Verder valt er veel te genieten van workshops, performances, design en tattoo shops, food trucks en hipsters.

Opvallend was dat de presentaties van de uiteenlopende studio’s en makers hetzelfde recept bevatten: 1 jeugdfoto, 1 vette showreel, handjevol tegelwijsheiden, enkele GIFjes, en ter garnering een emoji of twee. Gelukkig waren er nog enkele rebellen die hun presentatie lekker eigenwijs volgens eigen recept serveerden.
de highlights
Dag 1: Paula Scher
Paula Scher is een doorgewinterde grafisch ontwerper, actief in New York. In haar eigen tempo wandelt ze door haar omvangrijke oeuvre van vormgevingsprojecten voor musea, theaters, exposities. Met name de re-branding voor The Public Theater en het achterliggende proces maakt indruk.

Dag 2: Signalnoise
Erg fris en authentiek vonden we James White, aka Signalnoise met een rollercoaster ride van een presentatie genaamd “Masters of the Universe”. Door zijn illustraties en grafische werk die één-en-al neon nostalgie uit de 80s uitstralen, is deze coole Canadees heer en meester in het retrofuture genre uit die periode. Niet zozeer de originaliteit in zijn werk, maar met name de gedrevenheid, het freak level en het opzwepende ritme van zijn verhaal verhieven deze presentatie tot prettig entertainment.


Dag 3: Glassworks
Diepgang en beheersing zagen we bij de presentatie van Glassworks, die een heerlijk gedetailleerde making-of gaven van hun VISA Olympics 2016 commercial. Hoofdrol in deze film/animatie productie is het menselijk hart, dat op basis van wetenschappelijke data is gemaakt in 3D én middels practical effects. De beelden tonen de binnenkant van een kloppend hart. De making-of was in dit geval nog boeiender dan de resulterende film waarin wel erg weinig overbleef van al die mooie renders.

Dag 3: Mr. Bingo
Deze superdroge engelsman zou stand-up comedian kunnen zijn. Maar Mr. Bingo is illustrator die vrij werk maakt. Zoals het op verzoek versturen van tweedehands ansichtkaarten met afbeeldingen van saaie plekken, die hij op maat voorziet van een schattige illustraties ondersteund door teksten als “go fuck yourself”. In zijn presentatie vol grove humor neemt hij zijn publiek, maar met name zichzelf niet al te serieus. En die luchtigheid hadden we wel even nodig na al die wijsheden en slick showreels.

Dag 3: Aardman
Het einde van het festival naderend stonden stop-motion meesters Aardman op het programma. Wallace and Gromit, Chicken Run dat soort werk. Een beetje misleidend echter, want hoewel in de de line-up app een foto van hun nieuwe feature film Shawn The Sheep stond, kreeg het publiek iets heel anders voorgeschoteld. Namelijk: de OFFF 2016 titelfilm die Aardman dit jaar mocht maken. Een jong creatief duo van Aardman presenteerde de video plus de bijbehorende, superblije making-of. Iets anders dan verwacht, dessalnietemin erg leuk.

Hoofdpersoon in het filmpje en daarmee ook mascotte van dit jaar is een schattig blauw klein mannetje van plasticine. Het heeft wat weg van een partydrug, eenpil met voetjes en oogjes – de typische Aardman oogjes. Als toetje werd halverwege de presentatie aan de ongeveer 2000 mensen in de zaal een action figure ervan uitgedeeld. Niet van plasticine (ook niet slikbaar), wel heel slim en natuurlijk ook erg geinig, zo’n aandenken.

onze Conclusie
Er valt van alles over OFFF te zeggen. Maar laten we het kort houden: ja het heeft een hoog hype gehalte, ja het is slick, hip en baard. We zijn erdoor geprikt, geprikkeld en geinspireerd, op een andere wijze dan we hadden verwacht. Bovenal is het een ervaring, eentje die naar meer smaakt. Dus volgend jaar gaan we gewoon weer.

Motoko’s oordeel:
Prikkelend:
Hipster rank: Voor herhaling vatbaar: