Playgrounds 2016: Imagine Everything

Mark Visser, Creative director at Motoko
Door Mark Visser
op 12 December 2016 in Events

Het Playgrounds Festival presenteert het meest vooruitstrevende werk van hedendaagse animatoren, VFX artists, game developers en sound & graphic designers. Met workshops, performances, screenings en presentaties van artiesten.

Tijdens de tiende editie van het festival, dat dit jaar plaatsvond van 1 t/m 4 november, stond onder andere op het menu: Laika, ManvsMachine, Tippett Studio, DVein. En uit het Nederlandse circuit Lernert & Sander, Cartwright Gantz (met de Nederlandse Nina Gantz), Floris Kaayk, Studio Smack, Calango en moderator Fons Schiedon.

Met jaarlijks zo’n line up uit je eigenvakgebied mag je als motion designer/ animator natuurlijk niet ontbreken, maar eerlijk gezegd ben ik er sinds de 1e editie in 2006 nooit meer geweest (shame on me) en werd het weer eens tijd om polshoogte te nemen bij het Playgrounds Festival.

Playgrounds2016 01 Titles

Random Studios: Why limit your freedom to create?

De presentatie van Random Studios was een ode aan creatieve vrijheid; dit in combinatie met een groepsmeditatie.

Daan Lucas werkt er hard aan om zich niet te laten limiteren in zijn creativiteit, maar hoe draag je zo’n  gedachtegoed over aan een studio waar iedereen te druk is en onopgemerkt creatieve geesten verzuren? Om dat te voorkomen heeft hij zo zijn methodes ontwikkeld; door bijvoorbeeld iedere maandagochtend bij de werkweekbespreking gezamenlijk een paar rek & strek oefeningen of fysieke spelletjes te doen. Je moet er maar net zin in hebben op de maandagochtend, vooral na een heftig weekendje ☺

Ook vraagt hij zijn collega’s om zijn gedragspatronen te spiegelen, die contraproductief kunnen zijn voor een studio. Mocht hij zijn eigen creativiteit hiermee limiteren en indirect ook die van zijn collega’s, dan biedt deze bewustwording hem de gelegenheid om eraan te werken.

Volgens Daan Lucas heeft iedereen affiniteit met creativiteit en zoeken we allemaal naar een oplossing om meer vrijuit te kunnen denken, want het beste werk wordt eenmaal gemaakt in complete vrijheid en de enige persoon die je hiervan weerhoudt ben jezelf. Dit soort tegeltjeswijsheden hebben we al eerder gehoord bij OFFF Barcelona; en het mag dan ook geen toeval heten dat Random Studio aldaar een presentatie heeft gehouden.

Playgrounds2016 02 RandomStudios

Nonotak: Shiro

Na de groepsmeditatie van Random Studios werd het tijd om wakker geschud te worden door wat audiovisueel geweld uit Frankrijk. Composer Takami Nakamoto en illustrator Noémi Schipfer van Nonotak presenteerden een audiovisuele installatie waarin gespeeld wordt met de relatie tussen licht, geluid en ruimte. Nonotak, dit jaar ook te zien op het Haagse Todaysart Festival, is een must-see audiovisueel spektakel, maar had misschien in de avonduurtjes beter tot zijn recht gekomen.

Nonotak 02

Cartwright Gantz

Het regisseursduo Simon Cartwright and Nina Gantz uit Londen zorgde voor wat luchtigheid met hun sinistere en humoristische animatiefilms. De animatiefilm Edmond van de Nederlandse Nina Gantz ontving veel lof en won dit jaar een BAFTA Award voor beste korte animatie. En de uit Leeds afkomstige Simon Cartwright had een bijna soortgelijk succesverhaal met zijn oer-mannelijke animatiefilm Monoman.

Ze kennen elkaar van de National Film & Television School in Londen en delen stijl & humor in hun werk. Sindsdien gaan ze door het leven als duo en zijn ze sinds kort verbonden aan film- en animatie productiehuis Blinkink; een gerenommeerd film en animatie productiestudio in Soho, Londen.

Playgrounds2016 04 Gantz

Moti: Immersive Lust

Diepgang was er in de andere zaal waar Floris Kaayk (Cinetoko #15), Geoffrey Lillemon (Cinetoko #26), Studio Smack (Cinetoko #32) en Teyosh  in een talkshow setup discussieerde over de invloed en ontwikkeling binnen Immersive digital design; een nieuwe magische term in de digitale wereld dat staat voor meeslepende digitale ervaringen, hetzij met behulp van een VR ervaring, hetzij een interactieve website.

Playgrounds2016 05 Moti

Teyosh: Dictionary of Online Behaviour

Sofija Stanković en Teodora Stojković van Teyosh presenteerde een zelf geïnitieerd project Dictionary of Online Behaviour. Een doorlopend onderzoek naar onze gedragspatronen op het Internet en gevolgen van de constante afleiding van onze schermen en gadgets, die het voor mensen onmogelijk maakt om van het moment te genieten en indirect onze concentratievermogen aantasten.

* Kleine mededeling van huiselijke orde: op vrijdag 2 juni komen de dames van Teyosh bij Cinetoko een presentatie houden.

Teyosh 01

Floris Kaayk: The Modular Body

In The Modular Body onderzocht de Haagse filmmaker en kunstenaar Floris Kaayk een nieuwe vorm van Digital Storytelling; met als uitgangspunt een aantal ethische wetenschappelijke vraagstukken over de maakbaarheid van het leven. Met dit platform probeert Floris een publiekelijke discussie te ontlokken tussen mensen met verschillende achtergronden, van kunstenaars tot wetenschappers en van burgers tot filosofen. Het project is terecht op het Nederlands Film Festival 2016 bekroond met een Gouden Kalf in de categorie “Beste Interactive”.

Geoffrey Lillemon: The Nail Polish Inferno

Geoffrey Lillemon’s The Nail Polish Inferno wordt omschreven als een Virtual Reality Retrospective Stripclub Nightmare set in Bubblegum Hell. In een virtuele wereld wordt een rariteitenkabinet voorgeschoteld van bizarre karakters en absurde taferelen. In zijn toekomstbeeld zal er minder worden gereisd over de wereld en gaan we vaker op in de VR-bubbel, die ons unieke ervaringen laat beleven waar we niet zo snel in terecht zullen komen. Zo’n VR-simulatie is beter voor het milieu, spannender, en stukken goedkoper dan een wereldreis met het vliegtuig, volgens Geoffrey.

Studio Smack: Branded Dreams

Met Branded Dreams, poogt Studio Smack de toekomst van reclame te voorspellen door zich voor te doen als futuristische adverteerders. Het idee is dat in de toekomst deze reclames direct onze hersens worden ingeplant in de vorm van een droom; the first sponsored dream moet een walhalla worden voor elke adverteerder, aldus Studio Smack uit Breda.

Na al dit Sci-Fi gefilosofeer was de conclusie van de host The sky “stays” the limit en daarmee is niets teveel gezegd.

Conclusie

Misschien verwend door onze OFFF Barcelona ervaring en een oneerlijke vergelijking, maar er valt best nog een verbeterslag te maken qua extra’s, entourage en voorzieningen.

Zo ontvingen earlybird-bezoekers bij binnenkomst een goody bag. Waar een boek of DVD over 10 jaar Playgrounds misschien een mooi aandenken was geweest bestond de goody bag uit een… bag. Voor een groot festival dat haar 10-jarige jubileum viert is dat wat mager. Daarnaast ontbrak het aan een gevarieerd catering aanbod en een sfeervolle ontmoetingsplek; in ieder geval in Breda viel dat op.

Dus geen foodtrucks, fun goody bags and een overdosis aan extra’s zoals bij OFFF Barcelona, maar wel een inspirerend festival die over de grenzen gaat van de gemiddelde “gelimiteerde” kijk op onze realiteit: Imagine Everything.

Playgrounds2016 06 Rappers

Motoko’s oordeel:

Prikkelend: *** Hipster rank: ** Voor herhaling vatbaar: ***

Meer zien en weten? Bezoek dan de New Delights tentoonstelling in het MOTI Museum in Breda met werk van Floris Kaayk en Studio Smack.

Daar is tevens het virtual reality werk van Teyosh en Geoffrey Lillemon te zien onder de naam: MOTI V.R.. Een tentoonstelling over de hedendaagse digitale visuele cultuur en de new immersive museum of the future.

Mark Visser